Vergoeding aanvragen bij schade of nadeel door het waterschap

Heb je schade of nadeel door het waterschap? Denk je dat het waterschap hiervoor verantwoordelijk is? Dan kun je een vergoeding aanvragen. Je leest hier wanneer je hiervoor in aanmerking komt en hoe je een aanvraag doet.

Wanneer kun je een vergoeding aanvragen?

Je kunt een vergoeding aanvragen als je vindt dat je schade hebt door iets wat het waterschap heeft gedaan. Er zijn twee situaties:

1. Schade door een fout van het waterschap

Je kunt een schadevergoeding aanvragen als je schade hebt door een fout of onzorgvuldigheid van het waterschap. Bijvoorbeeld:

  • Land dat is kapotgereden door werkzaamheden
  • Een oogst die is mislukt.
  • Een beschadigde afrastering, slootkant of oever
  • Lichamelijke schade (letsel) zoals een verwonding door een gevaarlijke situatie
  • Schade aan eigendommen

Is de schade veroorzaakt door een aannemer die voor het waterschap werkte? 
Dan geven wij je de naam van deze aannemer. Je kunt daarna zelf contact opnemen met de aannemer als je hem aansprakelijk wilt stellen.

2. Nadeel zonder dat het waterschap een fout heeft gemaakt

Soms doet het waterschap niks fout, maar heb je wél nadeel door ons werk. Bijvoorbeeld:

  • Je woning is minder waard geworden omdat je uitzicht verdween door een verhoogde dijk.
  • Je bedrijf heeft minder ruimte of mogelijkheden door werkzaamheden

In zulke gevallen kun je ook een vergoeding aanvragen. Dit noemen we nadeelcompensatie. 

Wat heb je nodig voor je aanvraag?

Om je aanvraag goed te kunnen beoordelen, vragen we je om de volgende informatie:

  • Je naam en contactgegevens
  • De datum waarop de schade of het nadeel is ontstaan
  • De plek waar de schade is ontstaan (liefst met adres of duidelijke beschrijving)
  • Wat er is beschadigd (bijvoorbeeld gewassen, grond, woning, iets anders)
  • Wat er precies is gebeurd en wat de gevolgen zijn
  • Een eerste inschatting van de hoogte van de schade (in euro's of in oppervlakte)
  • Waarom je vindt dat het waterschap verantwoordelijk is
  • Of je al contact had met het waterschap en met wie

Stuur bewijs mee

Voeg zo veel mogelijk bewijs toe, bijvoorbeeld:

  • Foto’s van de schade of locatie
  • Tekeningen of kaarten
  • Offertes of schadeformulieren

Hoe vraag je een vergoeding aan?

Online aanvragen

Je kunt de vergoeding online aanvragen via ons formulier:

Vergoeding aanvragen
Je logt in met DigiD, eHerkenning of eIDAS.

Per post aanvragen

Schrijf een brief met alle gegevens en onderteken deze. Stuur je aanvraag naar:

Waterschap Brabantse Delta
Postbus 5520
4801 DZ Breda

Let op: Een aanvraag betekent niet automatisch dat je recht hebt op een vergoeding. De schade wordt alleen vergoed als aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan.

Veelgestelde vragen

Wat kan ik verwachten na mijn aanvraag?

Je krijgt snel een bericht dat we je aanvraag hebben ontvangen.

Daarna gaan we zorgvuldig onderzoeken wie verantwoordelijk is en of je recht hebt op een vergoeding. Dit kan soms een langere tijd duren, bijvoorbeeld als er een verzekeraar of schade-expert bij betrokken moet worden. We houden je op de hoogte en laten je weten zodra er een inhoudelijke reactie is.

Krijg ik altijd een vergoeding als ik dit formulier invul?

Nee. We bekijken eerst of het waterschap verantwoordelijk is én of je voldoet aan alle voorwaarden voor schadevergoeding of nadeelcompensatie.

Voor welke situaties kan ik een vergoeding aanvragen (en waarvoor niet)?

✅ Je kunt een vergoeding aanvragen bij bijvoorbeeld:

  • Land of gewassen die zijn beschadigd door werkzaamheden
  • Schade aan afrastering, beschoeiing of grond
  • Verwonding door een onveilige situatie
  • Minder inkomsten doordat je bedrijf niet goed kon werken tijdens werkzaamheden
  • Minder waarde van je woning, bijvoorbeeld door een verhoogde dijk

❌ Je kunt géén vergoeding aanvragen als:

  • De schade al is vergoed door je verzekering of een andere partij
  • Het waterschap niet verantwoordelijk is (bijvoorbeeld door eigen schuld)
  • De schade is veroorzaakt door een aannemer (wij geven je wel de gegevens om zelf contact op te nemen)

Twijfel je? Neem gerust contact op via 076 564 10 00 of ons contactformulier.

Kan ik ook schade melden die al is vergoed?

Nee, je kunt geen vergoeding aanvragen voor schade die al is vergoed door een verzekering of een andere partij.

Wat gebeurt er als de schade door een aannemer is veroorzaakt?

Dan geven wij jou de naam van de aannemer. Jij kunt zelf contact opnemen als je die aansprakelijk wilt stellen.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Wij gaan zorgvuldig om met je persoonsgegevens. Bekijk onze privacypagina voor meer informatie.

Vragen of hulp nodig?

Heb je vragen of twijfel je of je in aanmerking komt voor een vergoeding?
Neem dan gerust contact op via 076 564 10 00 of het online contactformulier.