Vergoeding aanvragen bij schade of nadeel door het waterschap
Heb je schade of nadeel door het waterschap? Denk je dat het waterschap hiervoor verantwoordelijk is? Dan kun je een vergoeding aanvragen. Je leest hier wanneer je hiervoor in aanmerking komt en hoe je een aanvraag doet.
Wanneer kun je een vergoeding aanvragen?
Je kunt een vergoeding aanvragen als je vindt dat je schade hebt door iets wat het waterschap heeft gedaan. Er zijn twee situaties:
1. Schade door een fout van het waterschap
Je kunt een schadevergoeding aanvragen als je schade hebt door een fout of onzorgvuldigheid van het waterschap. Bijvoorbeeld:
- Land dat is kapotgereden door werkzaamheden
- Een oogst die is mislukt.
- Een beschadigde afrastering, slootkant of oever
- Lichamelijke schade (letsel) zoals een verwonding door een gevaarlijke situatie
- Schade aan eigendommen
Is de schade veroorzaakt door een aannemer die voor het waterschap werkte?
Dan geven wij je de naam van deze aannemer. Je kunt daarna zelf contact opnemen met de aannemer als je hem aansprakelijk wilt stellen.
2. Nadeel zonder dat het waterschap een fout heeft gemaakt
Soms doet het waterschap niks fout, maar heb je wél nadeel door ons werk. Bijvoorbeeld:
- Je woning is minder waard geworden omdat je uitzicht verdween door een verhoogde dijk.
- Je bedrijf heeft minder ruimte of mogelijkheden door werkzaamheden
In zulke gevallen kun je ook een vergoeding aanvragen. Dit noemen we nadeelcompensatie.
Wat heb je nodig voor je aanvraag?
Om je aanvraag goed te kunnen beoordelen, vragen we je om de volgende informatie:
- Je naam en contactgegevens
- De datum waarop de schade of het nadeel is ontstaan
- De plek waar de schade is ontstaan (liefst met adres of duidelijke beschrijving)
- Wat er is beschadigd (bijvoorbeeld gewassen, grond, woning, iets anders)
- Wat er precies is gebeurd en wat de gevolgen zijn
- Een eerste inschatting van de hoogte van de schade (in euro's of in oppervlakte)
- Waarom je vindt dat het waterschap verantwoordelijk is
- Of je al contact had met het waterschap en met wie
Stuur bewijs mee
Voeg zo veel mogelijk bewijs toe, bijvoorbeeld:
- Foto’s van de schade of locatie
- Tekeningen of kaarten
- Offertes of schadeformulieren
Hoe vraag je een vergoeding aan?
Online aanvragen
Je kunt de vergoeding online aanvragen via ons formulier:
Vergoeding aanvragen
Je logt in met DigiD, eHerkenning of eIDAS.
Per post aanvragen
Schrijf een brief met alle gegevens en onderteken deze. Stuur je aanvraag naar:
Waterschap Brabantse Delta
Postbus 5520
4801 DZ Breda
Let op: Een aanvraag betekent niet automatisch dat je recht hebt op een vergoeding. De schade wordt alleen vergoed als aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan.
Vragen of hulp nodig?
Heb je vragen of twijfel je of je in aanmerking komt voor een vergoeding?
Neem dan gerust contact op via 076 564 10 00 of het online contactformulier.